CONTRACULTURA

Xosé Antonio Neira: "O libro naceu como un caderno de notas no que ía anotando as impresións sobre o Camiño"

Xosé Antonio Neira Cruz, xornalista, foi recoñecido co Premio de Poesía Xosé M. López Ardeiro pola súa obra 'Caderno de camiño', composta por 51 poemas que xiran arredor da experiencia do Camiño de Santiago e as vivencias e lecturas que se derivan del.
Xosé Antonio Neira Cruz é xornalista e profesor na Universidade de Santiago de Compostela. (Foto: Cedida)
photo_camera Xosé Antonio Neira Cruz é xornalista e profesor na Universidade de Santiago de Compostela. (Foto: Cedida)

—Que significou para vostede saber que gañara o Premio López Ardeiro?
Foi unha gran satisfacción, entre outras cousas porque, aínda que é un xénero que leo con moita frecuencia, síntome un tanto alleo á poesía como escritor. O feito de que un xurado tan cualificado considere como válida e decente unha obra miña neste xénero é de agradecer. Como indica o propio título é un caderno que escribín cando fixen o Camiño de Santiago hai xa 15 anos. Cumpría 40 anos en febreiro e foi verdadeiramente unha experiencia de inverno, soidade e frío, reflexionando sobre o significado da vida e sobre a vivencia do paso do tempo. Realmente naceu como un caderno de notas no que eu ía anotando eses sentimentos e impresións que a propia esencia de camiñar nesas circunstancias me estaba a producir. 

Nunca tiven a intención de escribir un libro con iso, quería que servise de lembranzas para quedar para min e así estivo durante 15 anos. Foi un documento que eu recuperaba e lía como unha forma de lembrar aquela experiencia, tamén ía corrixindo, mellorando ou engadindo algúns recordos que me xurdían, todo a lume lento e de vagar. Este ano souben desta convocatoria e decidín presentalo para testar se isto valía para algo. 

—É tamén unha forma de falar da experiencia vital?
Si. Ao final, a experiencia do Camiño é practicamente unha escusa, porque é algo voluntario e decidido nun momento moi concreto, ese limiar que marcan os 40 anos. Esa vivencia cruzouse coa propia experiencia de camiñar, que require dun esforzo físico e tamén mental, especialmente cando camiñas só e na natureza. Isto tamén leva a conectar coa propia paisaxe e coa xente que vive no camiño, que en boa medida son persoas maiores nunhas circunstancias adversas, tamén de soidade e de morte. Persoas que van desaparecendo e que van deixando as aldeas valeiras. Todo iso forma parte deste contedor que é o poemario e aí respiran todas esas sensibilidades.

De feito, un membro do xurado dicía que lle gustaba especialmente porque non era unha obra que falara desde o eu, senón que había unha mirada plural e colectiva. E creo que é certo, que ten esa vocación, ao incluír por exemplo a muller soa que nun momento dado te atopas e rompe a chorar porque a súa nora se acaba de suicidar e ela queda esnaquizada e desamparada. Tamén na vivencia do rancor nunha comunidade pequena como pode ser unha aldea na que todas as persoas se odian por xenreiras que veñen de moi atrás e que xa non son quen de identificar. Aínda que non todo é negativo, tamén está o sentido lúdico da vida e o remanso do que significa a natureza. A vida no campo que é durísima, mais que a un tempo reconcilia moito cun mesmo.  

—A propia maneira de escribilo, volvendo unha e outra vez ao texto, é outro camiño.
Ese é un punto de vista moi axeitado porque efectivamente non é a experiencia dun momento, senón que é un momento que marcou, sobre o que deixei unhas notas para que quedaran case como fotografías, palabras que recuperan imaxes. Tamén é unha forma de comprobar como eses indicios que che apuntaba a vida nun momento dado, pasados 15 anos nalgunha medida se cumpriron, mais noutra derivaron en algo distinto. 

—Como enfronta a escrita na narrativa e na poesía?
Supoño que é unha cuestión de experiencia. Cando te enfrontas ao proceso de creación estás repleto de incertezas, non sabes se iso vai dar en algo minimamente interesante, mais contas cunhas ferramentas e unhas chaves que sabes activar. Nun xénero que non frecuentas e que é tan sumamente íntimo e persoal como a poesía, convértese nun mundo tremendamente aberto no que tamén te podes sentir moi bloqueado. Sempre teño a sensación de ser un intruso neste xénero, de mirar desde unha fiestra a creación doutras persoas, mais sen penetrar no lugar onde se crea.  

Comentarios