CONTRACULTURA

Paula Mayor, Premio Castelao de Banda Deseñada: "Había unha visión dunha Rosalía pesimista que contrastaba coas opinións das súas achegadas"

Paula Mayor, ilustradora, foi recoñecida co Premio Castelao de Banda Deseñada, da Deputación da Coruña, pola súa obra 'Rosalía Oculta', na cal aborda en profundidade a versión máis humana da poeta. 
Paula Mayor dedícase á ilustración e ao deseño editorial. (Foto: Nós Diario)
photo_camera Paula Mayor dedícase á ilustración e ao deseño editorial. (Foto: Nós Diario)

Como xorde a historia de Rosalía Oculta?

Hai tempo encargáranme unha ilustración de Rosalía para conmemorar o seu aniversario, e investigando fun achegándome á súa biografía e obra. Así, atopeime con que non había demasiada información que permitise coñecer a autora en profundidade. Unha muller nunha sociedade claramente machista, que ademais escribía en galego, unha lingua considerada de clase baixa e inculta, que reivindicaba as inxustizas sociais e que se atrevía a tocar temas tabú na súa época como o  feminismo e a androxinia. A súa vida e obra fascinoume de tal maneira que decidín que tiña que facer esta historia.

Precisamente, un dos aspectos que máis salientou o xurado do premio foi o peso que lle deu á súa parte máis humana. Como foi o proceso de documentación?

Sorprendeume que houbese tantas opinións diferentes acerca da súa vida, a súa infancia, a súa personalidade. Mesmo atopei que nalgúns dos seus retratos, case inexistentes, chegaron a confundila con algunha das súas fillas. 

Sobre todo, había unha visión dela bastante pesimista e melancólica que contrastaba con opinións de persoas próximas á poeta e co carácter que mostra na súa obra. Lin e mergulleime en canto escrito puiden atopar sobre ela, opinións de autores do seu tempo e críticos literarios, as poucas entrevistas que hai dos familiares e persoas próximas. 

As cartas que se escribía con Manuel Murguía e amigos tamén foron de moito apoio á hora de construír a súa personalidade, axudan a facerte unha idea de como eran as relacións e os círculos nos que se movía. 

Ademais, foi necesario estudar o momento histórico que lle tocou vivir, o illamento de Galicia, os costumes galegos, a emigración, as enfermidades, que significaba ser galego nese tempo... Todo isto axuda a entender todas as dificultades que tivo que afrontar para converterse na grande escritora que foi.
Para min, gañar un premio tan prestixioso como este na miña terra e ademais cunha historia sobre Rosalía de Castro foi unha alegría tremenda. Desde pequena son amante dos cómics, tanto a miña irmá como eu criámonos adorando as historias de Quino, Ibáñez, Claremont, Frank Miller… 
Devorabamos calquera cómic que caese nas nosas mans. Así empecei no mundo da ilustración: alá onde ía sempre levaba un caderno na man debuxando historias e, cando tiven oportunidade, presenteime a varios concursos gañando algúns deles. Continuei no mundo da ilustración e o deseño gráfico e ano tras ano visitaba a feira de banda deseñada da Coruña, Viñetas dende o Atlántico, vía os cómics expostos do concurso Castelao e sempre me repetía que ao ano seguinte participaría. Este ano decidinme a facelo por fin, e tivo a súa recompensa!

Como decidiu o estilo co que quería ilustrar Rosalía?

O certo é que o tiven moi claro desde o principio. Cando empeza o proceso de creación, as imaxes, as ideas, chegan a ti en calquera momento do día ou da noite, queiras ou non! Tiña moi claro que non quería facer un cómic autobiográfico denso, tiña que reflectir o meu estilo, a miña forma de ver a riqueza do universo rosaliano e chegar a un público amplo, tanto a aquel que coñece a Rosalía como ao que non. Ela é, xunto con Bécquer, unha figura indispensábel dentro da poesía romántica do século XIX: os temas que trata nos seus escritos, a súa propia vida coas súas luces e sombras, todo casa perfectamente con ese estilo. 

Por suposto, unha vez que empezas fanse moitos bosquexos, tes que tomar decisións e sacrificar algunha idea que tiñas ao principio. A propia historia vai guiando e, por suposto, a súa poesía que tiña que estar moi presente. 

Existen moitas Rosalías, e só podo pretender compor un pequeno anaco dese crebacabezas con esta obra. Pola miña parte, vou dedicar todo o mimo e dedicación posíbel para achegar esta Rosalía Oculta ao público.

Comentarios