Contracultura

Mondra: "'Ardén' é unha terra de que nós creamos, de afectos, onde se desenvolven todas as músicas"

Mondra (Martín Mondragón) conquista os escenarios galegos cos seus temas, que beben directamente da música tradicional galega e que formarán parte do seu primeiro disco, 'Ardén', dispoñíbel en todas as plataformas a partir do 20 de setembro.
Martín Mondragón, 'Mondra' (Foto: Zeltia Iglesias).
photo_camera Martín Mondragón, 'Mondra'. (Foto: Zeltia Iglesias)

—De onde vén Ardén?
Levamos xa perto dun ano traballando na sonoridade deste proxecto. AGHRÚuU foi o meu primeiro sinxelo, que tamén foi o meu traballo de fin de grao en Comunicación Audiovisual. Aí decidín que este era o camiño que quería seguir: atopar a forma na que íamos dialogar eu mais o meu proxecto coa música tradicional. En setembro do ano pasado comecei a traballar de maneira conxunta con Berto para chegar a este son que presentaremos agora. Foi un ano de inmersión para poder sacar o proxecto adiante. 

A parte conceptual do disco para min é moi importante porque Ardén é unha terra que nós creamos, onde se desenvolven todas as músicas. Ardén é unha terra de afectos, de sensualidade e de diversidade afectivo-sexual habitada polas ardentes. Hai alguén que non quere que sexan libres, polo que o seu único espazo para poder selo é a folía das ardentes, como chamamos ao espectáculo en vivo. Este é o espazo para rir as penas, chorar as alegrías, facer a festa... Todo un imaxinario no que nacen as nosas músicas. Ardén, polo tanto, ten este punto máis amargo da falta de liberdade, unha escuridade presente no álbum e que contrasta coa celebración que tamén ten. 

—O disco seguirá a liña dos temas que xa ten presentados?
AGHRÚuU é o único dos temas que xa coñece a xente que non vai estar no álbum porque decidimos que a sonoridade non acababa de encaixar por diversas cuestións. Penso que a nosa proposta, musicalmente falando, é moi ecléctica. Non temos un prexuízo con respecto ao estilo musical, aínda que hai certas marcas, sobre todo na electrónica, que son moi recorrentes en todo o álbum.

Aínda así, conviven moitos estilos musicais e eu penso que a xente tamén o vai recibir desta maneira: cada tema é moi único, mais ao mesmo tempo mantén certos elementos identificativos do noso traballo. Este é un álbum con moitas harmonías de voces e recursos da electrónica como unha forma de abrazar o traballo de Berto e que funcionan como unha especie de marca persoal. 

Tamén está o meu modo de ver o proxecto, que é coherente con todos os temas. Esa intención de contar unha vivencia miña ou unha cuestión do mundo contemporáneo traendo cantigas e diferentes elementos da nosa tradición oral. Ese é o nexo común máis grande: intentar facer unha narrativa contemporánea co que implica estar no mundo en 2023 traendo elementos que nos identifican como galegas e que xa non forman parte deste mundo contemporáneo. 

—Despois de todo un verán percorrendo a Galiza, como percibe isto no público?
Estou moi agradecido porque sinto unha acollida moi diversa. Quizais desde o prexuízo alguén podería dicir que a nosa música non está feita para todos os públicos, mais nos concertos vemos crianzas nas primeiras filas que saben todos os temas, xente nova da nosa idade e tamén persoas que están nos seus 40, 50 ou 60 que veñen gozar. Ti non fas música procurando chegar a todo o mundo, nin moitísimo menos, mais é moi lindo ver que o público é tan diverso e que quizais sexa ese elemento da música tradicional o que é quen de chegar a todas esas dimensións.

Quizais, se fose só música electrónica ou se non o fixésemos en galego, non teríamos esta situación específica que se dá nos nosos concertos. Eu medrei en agrupacións culturais, na música tradicional e é moi lindo ver que pode ser mainstream, que pode estar no festival das Revenidas, porque iso implica que a saúde da nosa música e da nosa cultura pode mellorar. 

A tradición é algo vivo. Non podemos pensar nela como algo fechado que quedou aí cando se deixaron de facer as foliadas espontáneas nas aldeas. A tradición está en nós e é o pobo quen decide que ocorre coas nosas músicas de aquí en diante. Estamos nun momento interesante arredor de todo isto, algo está mudando e hai que ver a onde nos leva.

Comentarios