O sector educativo lémbralle á Xunta as súas competencias de cara ao inicio do curso
Nunha cousa concordan os distintos axentes implicados no proceso educativo coas últimas declaracións do presidente en funcións da Xunta, Alberto Núñez Feixoo, a respecto do inicio do curso escolar: existe unha fonda preocupación, tanto nas familias como no profesorado, por como se presenta setembro nos centros de ensino. Outra cousa é o enfoque.
Na súa comparecencia após a xuntanza co comité clínico do Sergas, o conselleiro de Sanidade e a conselleira de Educación para analizar a evolución epidemiolóxica e valorar medidas ao efecto, Feixoo aludía esta pasada cuarta feira á conciliación das familias e á cuestión económica como os aspectos que máis preocupan á Xunta de cara á volta ás aulas, ademais da situación sanitaria. Nese contexto, reclamaba do Goberno español "criterios claros e homoxéneos" e un protocolo único, "imprescindíbel" para a volta ás aulas.
"A Xunta ten claramente as competencias educativas. Non vale que agora bote balóns fóra pedindo ese protocolo único cando hai tres semanas vendíanos o documento da Consellaría de Educación –que contén as súas directrices para adaptar o inicio do curso ao contexto sanitario– como sólido e avalado polas Autoridades sanitarias" opón, desde a plataforma Profesorado en Pé, unha das súas portavoces, Alexandra Cabana, docente no IES da Terra Chá.
En espera de que teñan lugar a xuntanza sectorial entre o Ministerio de Educación e os Gobernos territoriais para avaliar os mecanismos para unha volta a clase segura, a Federación Galega de Directivos de Centros Públicos tamén censuraba onte as "incertezas" que suma a tardanza na planificación por parte da Xunta e as reformulacións que comezaron estes días, e continuarán previsibelmente unha vez se coñeza o protocolo do Ministerio de Educación.
Os sindicatos do ensino levan desde finais do curso pasado reclamando ao Goberno galego que asuma as súas competencias educativas, e denunciando a súa delegación –pola vía do protocolo– nos centros de ensino, que están chamados a deseñar, de facto, a adaptación da súa actividade ás circunstancias sanitarias antes de setembro. "É vergoñento que non exerzan as súas funcións, a poucos días de que o profesorado se reincorpore e a poucas semanas do inicio das clases. Que non haxa unha rectificación completa do protocolo é unha temeridade", censura Suso Bermello, secretario nacional de CIG Ensino, a organización maioritaria no sector educativo a nivel galego, despois de coñecer as actuacións anunciadas pola Xunta esta semana para afrontar a volta da actividade escolar perante a evolución da pandemia, e que se resumen na proposta, lanzada ao Goberno central, para facer obrigatorio o uso da máscara por parte do alumnado dentro da aula, unha medida que non incluíu no seu protocolo, publicado hai apenas un mes.
Chamada á mobilización
Nesta conclusión, o responsábel da CIG fai un chamado para unha "resposta social contundente" contra a actuación da Xunta nesta materia, no caso de que non haxa unha modificación substancial da planificación. "Setembro ten que empezar desde o primeiro día con mobilizacións, concentracións do profesorado, e tamén apelamos as familias, para que dean unha resposta mobilizadora. Non podemos sermos cómplices da neglixencia, irresponsabilidade e temeridade na que cae a Xunta e temos que poñer todo o que estea nas nosas mans para que se tomen medidas básicas, desde a perspectiva sanitaria, para que nas aulas haxa un distanciamento físico que limite no posíbel os contaxios", expón Bermello.
Asociacións de nais e pais encadradas na Confederación Anpas Galegas lanzaban estes días un manifesto para demandar da Xunta liderado, recursos e pautas coherentes diante "dun próximo futuro que se albisca incerto, inestábel, inseguro, mal organizado e enormemente perigoso para as nosas fillas e fillos, e por extensión para toda a sociedade galega coa que se relacionen, que é practicamente a totalidade", ao tempo que a confederación Confapa elaboraba unha completa batería de cuestións que o protocolo educativo galego deixa no aire.
Para a CIG, as incipientes modificacións que o Goberno galego está a realizar na súa folla de ruta –como a obrigatoridade da máscara ou a decisión de realizar PCR ao profesorado, aínda que non ao persoal non docente, antes da reincorporación– non responden a parámetros sanitarios, senón que buscan "unha coartada para evitar a redución do alumnado por aula", seguindo o que Bermello denomina a "doutrina de custo cero", pola que a Xunta "non quere investir nada en profesorado e non atende as demandas de redución de ratio por aula".
Menos alumnado na aula
Na súa comparecencia de hai dous días, Feixoo apuntou á contratación de 240 docentes e garantiu un máximo de 25 menores por aula desde setembro. "Esa é xa a ratio máxima para o alumnado de Infantil e Primaria. Da declaración poderíamos entender que tamén se vai baixar a de Secundaria e Bacharelato –que chegan ás 32 alumnas e alumnos–, pero é unicamente unha declaración, non ten sustento oficial, e o único que temos por escrito é o protocolo, que non di iso", advirte a integrante de Profesorado en Pé, quen advirte que para rebaixar as ratios "hai que contratar profesorado, e con ese 240 dos que fala o presidente non dan as contas", tendo en conta que Galiza conta con perto de 1.500 centros públicos de ensino non universitario. "Pero ademais, esas contratacións son falsas. Non e unha medida para rebaixar ratios pola Covid-19 senón que é o profesorado que se estabelece na base de matrícula de cada ano para non superar as ratios legais, que chegan a 32", apunta.
"Non toca nin a un cuarto de profesor por centro educativo. É unha medida que non serve para dar resposta ás demandas da comunidade educativa", denunciou onte a portavoz nacional do BNG, Ana Pontón, quen urxiu medidas "reais e eficaces" para o inicio de curso. Igualmente, desde o PSdeG, o vicesecretario xeral, Pablo Arangüena, reclamou á Xunta que asuma as súas competencias educativas.
Con todo, as rectificacións ao protocolo son, a ollos da portavoz da plataforma educativa, positivas "porque non hai por onde collelo", mais deben facerse "con xeito" e a tempo, dado que as direccións levan semanas traballando para adaptarse a este documento. "Queremos volver ás aulas e facelo de forma presencial, pero con seguridade e en igualdade, porque se está discriminando a todas as persoas que participan na vida dos centros e estamos falando a unha cuestión que afecta miles de familias e, de forma indirecta, a case toda a poboación, polo que debe ser unha prioridade", opina Cabana.
[Podes ler a reportaxe íntegra no Nós Diario en papel, á venda a partir da terza feira, día 28, nos quiosques ou na nube]