O Museo Carlos Maside segue pendente da declaración BIC

Un manifesto denuncia "pasividade" da Xunta nos trámites, que o alcalde de Sada, asinante do texto, espera que se materialicen este ano.
Mural de urbano Lugris, no Museo Carlos Maside en 2017. (Foto: Europa Press)
photo_camera Mural de urbano Lugris, no Museo Carlos Maside en 2017. (Foto: Europa Press)

A Consellería de Cultura, Educación e Universidade completou a actualización do inventario da colección do Museo Carlos Maside co obxectivo de coñecer as intervencións necesarias para "frear a deterioración" e "asegurar a conservación de todas as obras" que contén o edificio situado no complexo industrial de Cerámicas do Castro, en Sada (A Coruña).

Así o sinalaron fontes do departamento autonómico ao ser consultadas por Europa Press sobre o estado dos trámites iniciados en marzo de 2018 para proceder á incoación da declaración como ben de interese cultural (BIC) deste museo, un proceso que continúa pendente.

Alberga un dos fondos máis importantes da pintura galega contemporánea, con obras de autores como Castelao, Laxeiro, Urbano Lugrís ou Luís Seoane.

O Museo Carlos Maside foi concibido polos artistas, escritores e intelectuais galeguistas Luís Seoane e Isaac Díaz Pardo en 1970 como espazo para reivindicar o papel dos autores das vangardas galegas que permanecían exiliados após a Guerra civil.

Vería a luz despois de que, en 1963, Cerámicas do Castro e o Laboratorio de Formas, entidades que posúen cada a metade da propiedade, asinasen un acordo para a súa creación xunto a Edicións do Castro e outras institucións concibidas para traballar na recuperación da memoria histórica da Galiza.

Alberga un dos fondos máis importantes da pintura galega contemporánea, con obras de autores como Castelao, Laxeiro, Urbano Lugrís ou Luís Seoane. Así, na súa colección permanente exhíbense pezas de artistas como Francisco Llorens, Francisco Asorey, Xosé Frau, Maside, Bonome, Arturo Souto, Fernández Mazas, Cabreiro, Huici, Citino e Maruja Mallo, Colombo, Eugenio Granell e o escultor Antonio López, entre outros.

Consultadas sobre o avance dos traballos que permitirán a declaración como BIC de todo este patrimonio, fontes da Xunta destacaron que mantén o seu compromiso con este museo, polo que "continúa avanzando no proceso" para conseguir esta figura.

Como parte destes traballos, o Goberno galego destacou que xa completou unha actualización do inventario da colección que permite coñecer as intervencións necesarias para "frear a deterioración" e asegurar" a conservación de todas as obras.

Ademais, sinala que "agora mesmo" se están terminando os estudos previos imprescindíbeis para a tramitación do expediente, que teñen que ser enviados aos órganos asesores e consultivos (Consello da Cultura Galega, Real Academia Galega de Belas Artes e Escola Técnica Superior de Arquitectura da Universidade dá Coruña).

O departamento que dirixe Román Rodríguez asegura que tamén traballa en posíbeis vías de colaboración cos propietarios do edificio, a través dun estudo sobre os problemas que afectan o inmóbel e o deseño dun novo proxecto museográfico que actualice e poña en valor a exposición.

Máis de 1.500 persoas secundan un manifesto promovido pola Asociación Cultural Irmáns Suárez Picallo de Sada para esixir á Xunta que se impulse a declaración de Ben de Interese Cultural

Manifesto para impulsar a declaración

Nun contexto no que xa pasaron case catro anos desde que comezasen os trámites para a declaración como BIC do inmóbel, máis de 1.500 persoas secundan un manifesto promovido pola Asociación Cultural Irmáns Suárez Picallo de Sada para esixir á Xunta que se impulse este proceso.

Particulares, artistas e políticos rubrican este documento, que lembra que desde o ano 2016 diferentes organismos, institucións e colectivos culturais da Galiza solicitaron ás administracións a declaración BIC deste museo e lembra que este edificio alberga obras significativas de Castelao que, a pesar de que xa gozan desta declaración, están "sometidas a problemas de conservación polo estado xeral do museo".

Ademais, sinala que en outubro de 2021 a Xunta confirmaba que "segue con actualizacións e informes" anos despois do inicio do proceso, o que, para o colectivo impulsor do texto reflicte "unha clara pasividade e abandono de funcións na preservación do patrimonio cultural". Por iso, esixen que se incoe "con carácter inmediato o expediente", que sería o "primeiro paso para a súa protección e conservación".

O alcalde de Sada incide na necesidade de que tamén se asine un convenio administrativo entre as diferentes institucións e a empresa Sargadelos para a apertura do museo "o máis axiña posíbel".

O alcalde de Sada espera que se incoe en 2022

Entre os asinantes deste manifesto está o alcalde de Sada, Benito Portela (Sadamaioría), quen considera que ao longo deste ano 2022 débese incoar o expediente.

O rexedor lembra que o pleno da localidade pediu de forma unánime que a declaración BIC estendésese a todo o complexo de cerámicas O Castro, ao entender a fábrica onde iniciou a súa historia Isaac Díaz Pardo "debe desta incluída" nesta distinción.

"Esperemos que se vaian cumprindo os prazos", sinala Portela, que lembra que no pasado mes de outubro o secretario xeral de Cultura, Anxo Lorenzo, "anunciou que se estaba avanzando" na declaración polo que se deberá incoar ao longo deste 2022.

Ademais, o alcalde de Sada incide na necesidade de que tamén se asine un convenio administrativo entre as diferentes institucións e a empresa Sargadelos para a apertura do museo "o máis axiña posíbel".

Portela explica que actualmente o edificio está "pechado" despois de que se producisen "algúns danos na entrada" e matiza que aínda que se programan algunhas visitas "non cobren a día de hoxe nin pon en valor a obra que hai dentro dese edificio, que xa en si é singular e merecedor da súa declaración BIC, do mesmo xeito que a colección irrepetíbel que hai dentro".

"É unha colección única que ten que estar accesíbel para todo o mundo, é historia do noso país e é un privilexio poder contar con ela dentro do noso termo municipal", subliña.

Comentarios