Montserrat González: "A poesía galega actual está comprometida sempre co momento social no que vive"

O 'Manifesto 25N' reúne as voces de trinta autoras e autores galegos que reflexionan, desde a escrita ou as artes plásticas, sobre a violencia contra a muller.  A idea xurdiu a partir dunha iniciativa singular, en novembro de 2020, da Asociación Cultural Caldaloba, que traballa en Cospeito. 'Nós Diario' fala coa súa actual presidenta, Montserrat González Álvarez, desta particular iniciativa e da entidade que a levou a cabo, formada por escritoras e escritores que loitan por conservar e espallar o patrimonio e a cultura tomando como eixe emblemático a fortaleza símbolo da resistencia da nobreza galega.
A escritora Montserrat González Álvarez cun exemplar do 'Manifesto 25N' (Nós Diario).
photo_camera A escritora Montserrat González Álvarez cun exemplar do 'Manifesto 25N' (Foto: Nós Diario).

Cando inicia a súa andaina a asociación Caldaloba?

Como asociación sen ánimo de lucro nacemos en novembro de 2019. A nosa misión principal é a preservación da historia e a memoria da torre de Caldaloba, aínda que o ámbito de actuación esténdese a toda a comarca. A nosa idea é realizar actividades multidisciplinares en espazos variados co afán de conservar e promover o noso patrimonio artístico cultural sexa a nivel musical, literario, arqueolóxico ou de pintura. 

Que é o 'Manifesto 25N'?

É o noso primeiro proxecto. Pensámolo en novembro de 2020 mais non chegamos a tempo de telo para o 8 de marzo. Procura remover consciencias ao redor da situación de desigualdade a nivel laboral e a nivel económico xunto coa lacra do maltrato. 

Queremos que as institucións tomen consciencia de realidades que moitas veces rematan en traxedia, que se decaten de que o que estiveron facendo até agora ou non serve. Hai unha educación machista con moito pouso de antes, mesmo vemos como hai denuncias que se retiran, hai medo. Que cada suceso non quede nunha nota de prensa. Penetraría na sociedade mais como son tan repetitivos non queremos que o vexa como algo normal cando non o é. 

Ademais da violencia contra a muller hai violencia infantil nas familias por sufrir directamente o maltrato. Esta situación en realidade é unha pandemia. Casos como o de Rocío Carrasco chega a moitos fogares e serve para que outras mulleres anónimas se decaten e teñan forza para erguer a voz para denunciar. O libro nace xusto cando hai ese debate intenso a nivel social.

Como se materializou esta publicación?

Fixemos unha convocatoria que foi anónima, non a modo de concurso como se fai noutros casos, e chegaron poemas e debuxos. A proposta tiña unha temática única, era para traballos que estivesen relacionados coa violencia de xénero. A resposta final foi moi positiva e recibimos moitos máis dos que pensabamos. A primeira idea que tivemos era facer unha selección de 25 para publicar, por ese motivo o nome do libro. O resultado foi que ao final engadimos 5 máis no volume que agora temos á venda nas librarías de todo o país.  

O libro coincide coa idea de que a literatura e a arte seguen comprometidas coa realidade? 

Desde logo. Comprobeino en moitas ocasións. Traballando nun programa de radio sobre poesía en Lugo vin como as e os escritores, a poesía galega actual, está comprometida sempre co momento social no que vive. Temos que rexeitar a idea de que son intimistas por natureza e só tratan os temas universais da poesía como o amor, o desamor, a soidade, a morte ou a familia. Lembro que cando foi a vaga de incendios forestais moitas e moitos poetas trataron o tema nas súas obras. Tamén entran en política con todos os recursos para non mencionar a quen non se quere mencionar. Falan das desigualdades, a pobreza, a pandemia... 

Outro caso semellante foi un certame de narrativa que tivo lugar en Lugo e a maior parte dos traballos presentados trataban sobre a pandemia da Covid-19. Para min o poeta é un xornalista que narra en verso. Emprega os seus recursos estilísticos mais non está allea nin alleo aos problemas sociais. Tamén é certo que se nutre deles para chegar á xente. Os poemas de amor e desamor nunca caducarán, son temas universais mais os temas sociais están sempre presentes.

Comentarios