Mercedes Vázquez: "As mulleres da raia son especiais. Son nais e pais ao mesmo tempo pola marcha dos homes"

Mercedes Vázquez Saavedra leva máis de vinte anos fotografando as mulleres e o entroido da raia entre Galiza e Portugal. A súa paixón levouna a percorrer aldeas e mergullarse coas súas xentes até ser unha máis, ese é o segredo da súa obra. Desde o pasado 8 de marzo e até o 9 de abril a súa exposición Mulheres, toda unha homenaxe ao matriarcado, pode verse na súa vila natal, Sarria.
Vázquez Saavedra, no Museo de Lugo, co avental típico das mulheres de Pitões das Júnias. (Foto: Leticia E.)
photo_camera A fotógrafa, no Museo de Lugo, co avental típico das mulheres de Pitões das Júnias. (Foto: Leticia E.)

Avante Pouca

De onde lle ven a paixón pola fotografía?

A miña formación non foi académica, foi familiar. Un tío meu, fotógrafo, viviu na nosa casa dous anos e tiña un estudo de fotografía analóxica. A min gustábame e preguntaba. Ademais na miña casa todas as mulleres fotografaban. Meu avó, xa no século XIX, tivera o comercio máis grande de Sarria e tiraba fotografías aos clientes sen cobrarlles coa idea de facer parroquia. Seguín coa fotografía e publiquei en varias guías. Gústame por achegarme moito á xente.  

E por Portugal?

A relación con Portugal vén de sempre. Nos últimos 20 anos intensificouse ao coñecer ao Padre Fontes, un home moi carismático do concello de Montealegre, que me brindou a súa biblioteca e a súa amizade para facer un traballo sobre o camiño portugués. Eu xa coñecía Pitões das Júnias, unha parroquia dese municipio na que comecei pasando tempadas para logo mercar unha pequena palleira. Fíxenme case portuguesa e considérome arraiana galaica.

Avante Media 

Como xurdiu a exposición Mulheres?

Na aldea de Pitões impliqueime moito. Aínda ten as características dunha comunidade. As mulleres maiores seguen funcionando como antes, dan todo o que teñen como unha irmandade. O mesmo acontece en Castro Laboreiro (Melgaço). Foron dúas aldeas que significaron moito para min. Comecei a fotografar estas mulleres cando tiven un vínculo con elas. É a única forma de poder facelo. 

As mulleres son fundamentais. Eu vivín nun matriarcado, quedeime coa avoa cando meus pais marcharon a Venezuela. E nesas aldeas manda o matriarcado, que move o mundo. As mulleres da raia son especiais. Son moi traballadoras. Son nais e pais ao mesmo tempo pola marcha dos homes. Elas quedaban coa facenda e cos fillos. Axudaron moito as galegas e aos galegos cando comezou a persecución no 36. Tratábanos dunha maneira especial. De política non saberían, mais axudaban por tratarse dos seus iguais.

Retratou o entroido en exposicións viaxeiras. Que diferenza hai entre facelo nunha vila ou cidade a levalas ás aldeas?

Fixen dúas exposicións de máscaras de entroido e levo moitos anos visitando os diferentes municipios. A dificultade vén por coincidir as mesmas datas e por sorte fun a todas. En Portugal é diferente e sae de Nadal a Reis. Á hora de facer exposicións non poño problemas por ir ás aldeas. Todo con tal de mostrar que as mulleres son importantes. Ademais é moi gratificante expoñer no rural, a xente é moi agradecida e cando inauguras está todo o mundo, ás veces mesmo supera en número á que asiste a unha exposición nunha vila.

Avante Toda

Debería ter máis difusión a relación entre Galiza e Portugal na raia?

Cada vez se coñece máis a realidade a ambos lados da raia. Cando eu cheguei a Pitões era diferente. Unha das razóns son as redes sociais que funcionan como amplificador da información. Irmandade houbo sempre. Vou cunha fotografía a un lado e a outro da raia e son a mesma xente. As e os da raia sempre estiveron unidos. Falo da xente normal, non das administracións e os cargos políticos. Igual debería fomentarse máis nese ámbito. 

Nos últimos anos estase creando un grupo moi interesante a través dos entroidos da raia. Son as propias asociacións, non os concellos. É unha inercia que xurdiu hai pouco. Como exemplos atopei as máscaras que hai pouco recuperaron en Lobios e en Melgaço. Neste segundo caso foron as propias mulleres maiores que, ademais de explicar como era, fixeron coas súas mans os traxes.

Comentarios